De training

In de 8-weekse training mindfulness kun je leren en ervaren wat het betekent om met aandacht te leven. De training heeft een opbouw die bijzonder behulpzaam is in de ontwikkeling van vaardigheden en inzichten. Door middel van concrete oefeningen, door inbreng van ervaringen en door kennis te nemen van theoretische achtergronden, leert de training je de vreugden en de valkuilen kennen van leven met aandacht. Het is een ontdekkingsreis.

De 8 wekelijkse bijeenkomsten duren ongeveer twee en een half uur. Het programma is helder en gestructureerd. Na iedere bijeenkomst ontvang je begeleidend les- en oefenmateriaal.
Naast de wekelijkse bijeenkomsten is er een stiltedag na de zesde bijeenkomst. Tijdens deze dag doen we de oefeningen die we geleerd hebben in de voorgaande weken nog eens uitgebreid in stilte. Met aandacht is het net als met spieren: door training maak je ze sterker.
Daarom ook is aan de training verbonden dat je iedere dag ongeveer een uur tijd uittrekt voor oefening. Hiervoor krijg je duidelijke instructies die passen in de opbouw van de training.

Er zijn matten en kussens in de trainingsruimte aanwezig. Trek ruim zittende kleding aan waarin je makkelijk kunt zitten en bewegen.

De training is geen therapie. Het is een programma dat deelnemers aanspreekt op hun eigen kracht en mogelijkheden. Voor deelname aan de training is geen speciale (meditatie) ervaring of lichamelijke conditie vereist. Het is belangrijk om de intentie te hebben elke dag 45-60 minuten te oefenen.
Vooraf vindt een telefonisch intakegesprek plaats.

Het MBRS (Mindfulness Based Stress Reduction) programma is ruim dertig jaar geleden ontwikkeld in de Verenigde Staten door Jon Kabat-Zinn ter behandeling van pijn- en stressklachten. Het programma is wetenschappelijk onderzocht en de werkzaamheid is aangetoond. Dit programma wordt in de training gebruikt.